Alweer bijna 3 weken Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lotte Wesselink - WaarBenJij.nu Alweer bijna 3 weken Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lotte Wesselink - WaarBenJij.nu

Alweer bijna 3 weken Suriname

Blijf op de hoogte en volg Lotte

17 Oktober 2012 | Suriname, Paramaribo

Lieve Bakra's

Wauw, alweer bijna drie weken hier. Dan lijkt het toch alweer snel te gaan!

Een week vroeg op (5.30) en meegelopen op een Prey Skoro school. Dit is een soort ‘voorschool’ voor kindjes van 2.5 tot 4 jaar. Gelukkig voor mij waren ze zindelijk, al hebben ze hier 2 vaste plas momenten. Bijzonder om te zien. Allemaal in een rij; 17 broekjes openmaken, om de beurt plassen, 17 broekjes dichtmaken en weer verder met het programma van de dag!

Ik heb me erg verbaasd over het eten in de lunchpauze. Rond 9.30 gaan de trommeltjes open met onder andere: Chips, rijst met grote stukken kip, koude patat met mayonaise en knakworst en een aantal anderen beschaafd een broodje pasta. In Nederland moeten ze het doen met een broodje, Liga, een stukje fruit of een beker ranja. Hierover nog wel gehad met de ‘juffrouw’ van stage. Maar hier is het blijkbaar zo: kinderen krijgen in het begin gewoon wat ze lekker vinden, anders willen ze het niet eten. En de ‘juffrouw’ vond het maar raar dat de kinderen in Nederland niet eens rijst of iets meekregen. Toen ik vertelde dat veel Nederlanders vaker aardappels aten begon ik toch te twijfelen: ik zie ze in Nederland nog niet snel met koude gekookte aardappels en jus in hun broodtrommel op school komen..

Betreft het eten: Ze eten véél in Suriname! We zijn uiteten geweest in Blauwgrond met zijn 12en, erg gezellig! Omgerekend ongeveer 5 euro voor 2 volle borden eten voor mijzelf! Dus als je veel honger hebt: kom hierheen. Want deze porties krijg ik echt niet op. Surinamers zijn wel creatief: we werden op het oprit van een huis gezet omdat we met de groep anders niet in het restaurant pasten.

Inmiddels zitten we met 10 meiden op het terrein. 4 meiden die eerst naar het binnenland zouden gaan, zijn nu verhuisd en zitten in het huis tegenover ons. In het weekend komen er nog 2 meiden vanuit het binnenland en dan zijn we met zijn 12en compleet!

Met de hele groep werden we door het kindertehuis (dat weer opnieuw heropend is) uitgenodigd om een bemoedigingsdienst bij te wonen. En het feit om te vieren dat het kindertehuis weer open is. Erg lief dat we werden uitgenodigd en zelfs persoonlijk werden toegesproken door de priester. (Hij zong alleen een beetje vals en uit het ritme). Leuk om te zien hoe dit gaat en hoe ze zingen etc. Al waren er een aantal kindjes zo moe dat ze in slaap vielen en eentje daardoor van zijn stoel gleed en met een harde plof op de grond terecht kwam. Ons geld van de huur gaat immers ook naar het tehuis en het geld van onze huurfietsen ook.

Woensdag’s was er een nationale vrije dag: Marrondag (een volksstam) en er was feest in de Palmentuin. Daar een bezoekje aan gebracht en met de neus op de feiten gedrukt als je die jonge meisjes ziet dansen: Wij Nederlanders zijn stijve harken! Heerlijk een ‘chiller’ gedronken in het zonnetje (bier met limoen en passievrucht erdoor). Zelfs nog even tijd om foto’s te maken bij I Love SU logo.

Afgelopen weekend begon heerlijk: Met Laura een bezoekje gebracht aan de centrale markt van Paramaribo. Bijzonder om te zien hoeveel onbekende groenten en andere producten ze daar verkopen en de sfeer hier te proeven. Lekker Surinaams gekookt met kouseband (smullen!) en met een volle maag met zijn 9en richting Touché. We hadden de club het eerste uur voor ons alleen. Surinamers komen hier pas laat. Heerlijk gedanst, tot we bijna dachten dat we in een Amerikaanse videoclip terecht waren gekomen: Jongens die tegen elkaar ‘battelen’. Ze konden zo goed dansen en met salto’s erbij! Dus niet zoals in Nederland veel meiden, maar juist de heren op de dansvloer! Een bijzonder geslaagd avondje.

Zondags naar White Beach relaxen. Een nep aangelegd strand aan de rivier. Heerlijk een dagje genieten en bijkleuren. Want ik heb die 4 maand nog wel nodig om iets kleur te krijgen..

Deze week opnieuw een gesprek gehad. Ik moet nu 2 bestaande opvoedthema’s aan gaan passen. In mijn geval: ‘positief opvoeden’ en het thema ‘kinderziektes en hygiëne’. Als die zijn aangepast moet ik één van die 2 thema’s volgens mij coachen en samen met leerkrachten geven aan ouders van de Prey Skoro school waar ik meeliep. Vervolgens moet ik een geheel nieuw opvoedthema ontwikkelen in mijn eentje. Ik heb het thema: omgaan met verkering en seksualiteit. Dus ben erg benieuwd! Ze zijn in Suriname hier namelijk niet erg open over, al ‘snoept’ iedereen hier veel (meerdere mannen/vrouwen in relatie is hier niet vreemd)

Gister onze 1e Salsa les gehad! Met zijn 10en toch wel gezellig! Donderdag les 2 en dan kijken voor een maandje of we het volhouden en leuk blijven vinden!

Verder is het hier erg warm (35/36 gaden) en dan is 2 of 3 x per dag koud douchen niet erg. Al zweet je na 2 minuten alweer.. Dus heeft het weinig zin.. Overleven jullie de herfst daar nog een beetje? Wij hebben de eerste tropische heftige (maar gelukkig korte) regenbuien overleefd.

Kort niet-nuttig nieuws: onze waakhond Tom Puppy’s gekregen, dus nog meer waakhonden in spé. Helaas zijn er ook al ‘huisdieren’ overleden. Zowel muis Speedy 1 als Speedy 2 hebben de muizen-plakstrips niet overleefd! En we worden ’s nachts geterroriseerd door kikkers in de wc.

p.s. het is echt mogelijk geworden: WIFI in ons huis! Ideaal!

Mis ik al veel in Nederland? Benieuwd hoe het met jullie gaat!

Bigi Brasa!

• 17 Oktober 2012 - 21:42

Jet:

Hey Lotje,
    mooi verhaal, en suc6 met je opdrachten.
    Komt vast wel goed, ik weet dat je het kan!
    En nog veel plezier met jullie allen met salsa en de uitstapjes.
    liefs mam

• 17 Oktober 2012 - 21:43

Pa:

Leuk verslag, geniet van je tijd daar.
    Gr. Pa

• 17 Oktober 2012 - 22:21

Mies :

Leuk verslag lot! Veel plezier nog! Xxx

• 17 Oktober 2012 - 23:18

Silke :

Heeey lieve Lotte,

Wat een prachtig verhaal! Super leuk geschreven. Jouw verhalen zijn echt top! Ik zit hier in mijn eentje achter de laptop en moet eigenlijk slapen. Maaaaaaaaar jouw verhaal is veel leuker!!

Haha, Lotte & Honden.. Het is een waakhond Lotte: geen Kelly ;)

In Nederland mis je heel veel...

...regen. Dus ik kijk er echt naar uit om je op te komen zoeken!

Dikke knuffel,
    Silke

• 17 Oktober 2012 - 23:20

Gerda:

Hoi Lotte , weer een leuk verhaal ,volgens mij hebben jullie het best gezellig samen .wij krijgen nu nog een paar redelijke dagen met 18 à 20 graden ,wel kans op regen ,dus wij worden niet meer bruin,jij misschien nog wel goed je best doen .!!!!!
    Verder is hier alles goed ,groetjes van ons viertjes uit enschede
    Succes met je studie project en genieten van het Surinaamse leven daar .

• 18 Oktober 2012 - 09:45

Gerda V.d Berg:

Lotte,
    Ook leuk om jou verhaal te lezen ook al maak je veel dezelfde dingen mee als Laura.
    Geniet er nog lekker van.

Groetjes Gerda v.d.Berg

• 18 Oktober 2012 - 13:03

Erna:

Hoi Lotte,
    Eindelijk weer een verhaal van jou. Leuk wat je daar allemaal meemaakt. Zo blijven we toch nog een beetje op de hoogte wat je allemaal ``uitvreet`` daar. Geniet er vooral van, maar dat doe je wel zo te lezen. Breng je bij teugkomst een lief puppy mee voor jullie thuis?? Vinden pa en ma vast wel goed!!!!

Groetjes Paul en Erna

• 18 Oktober 2012 - 13:44

Henk:

Hai Lotte,

Leuk om weer wat te horen vanuit Suriname
    Je hebt het daar wel naar je zin zo te horen, lekker bruin worden, veel eten voor weinig geld.

Ik weet zeker dat die hondjes het wel goed hebben bij jouw.( of niet dan ! )

Ik ga het verslag uitprinten voor Oma, dan kan zij de verhalen ook bij houden.
    Verder is hier alles oke.

Grtjz uit Lattrop.

• 18 Oktober 2012 - 16:55

Fenna:

Hoi Lotte,
    Dat was een heel verhaal vol belevenissen.Leuk hoor, kinderen die plassen kunnen op commando.
    Lekker veel eten en mooi weer.Wat wil je nog meer.
    Hier is allles goed.
    Groetjes Sandra, Gerard en Fenna

• 19 Oktober 2012 - 10:35

Marjolein:

Hee Lotte,

Wat hebben jullie al veel gedaan en meegemaakt zeg. Super leuk!
    En wat een lekker thema's heb je om opnieuw te schrijven en zelfs helemaal.zelf te ontwikkelen, wel pittig!

Nou geniet van het weer, qua weer mis je hier helemaal niks haha.
    Liefs Marjolein

• 19 Oktober 2012 - 13:40

Silvia Lohuis:

Hee lotte wat een mooi verhaal goed in elkaar gezet klasse .het gaat hier prima het is hier ook mooi weer 20graden een mooi nazomer .lekker van genieten . met de meiden gaat het ook goed.groetjes vandeze kant. Tot dan als je weer terug bent

• 19 Oktober 2012 - 20:19

Wilma Den Ouden:

Hoi Lotte

Je mag al die recepten van het lekkere eten wel meebrengen naar Nederland.
    We hebben vandaag mooi weer gehad en was even naar je ouders gefietst, maar
    ze waren niet thuis. Ze hebben wel de hele tuin omgespit, dus ik zou nog maar even
    daar blijven. Anders kom je aan het werk in de tuin. Geniet nog van de komende maanden
    en tot horens
    gr Wilma

• 20 Oktober 2012 - 16:43

Hettie En Hennie:

Ha die Lotte,

Mocht het werk je toch niet bevallen daar, wat we natuurlijk niet verwachten, kun je altijd nog schrijfster worden, natuurtalent.

• 21 Oktober 2012 - 22:18

Karlijn:

Leuk verhaal Lott! Goed om te horen, behalve dan kikkers etc in de wc! brrr
    Heel veel succes met je opdracht, verder spreek ik je wel via de app :)
    xxx Liefs!