De laatste loodjes - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lotte Wesselink - WaarBenJij.nu De laatste loodjes - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lotte Wesselink - WaarBenJij.nu

De laatste loodjes

Blijf op de hoogte en volg Lotte

11 Januari 2013 | Suriname, Paramaribo

Lieve bleke/zonnebankbruine Hollanders
met regenlaarzen aan en een paraplu op jullie hoofd,

Het is toch wat. Terwijl jullie binnen aan tafel erwtensoep met rookworst zitten te eten, de kachel hoog staat en jullie discussiëren of de Elfstedentocht nou door zou gaan, zit ik hier nog in 30 graden, een warm zonnetje en met een jurkje en slippers aan. Klagen doe ik dan ook niet, want de afgelopen weken weer veel gedaan.

Het begon met kerst in SU. Kerstavond werden we uitgenodigd voor de kerkdienst bij Saron. Maar ze hadden ons vergeten te vertellen dat iedereen in het wit kwam. Stonden we daar even met onze felgekleurde jurkjes, maar dat was volgens hen geen probleem! Bijzonder om mee te maken en zo bij de Surinamers te zijn! 1e kerst hebben we met alle 12 meiden in tweetallen gerechten gemaakt. Maarja, je wilt natuurlijk niet dat je te weinig maakt. Conclusie: een ontzettend gezellig diner, maar dan wel genoeg voor 3 dagen! Helaas was onze oven niet zo betrouwbaar en heeft Joelle i.p.v het diner 3 uur doorgebracht op het ziekenhuis om haar brandwonden te laten verzorgen! Gelukkig gaat het nu beter en zijn de wonden goed geheeld!

En jaaa, na kerst komt .. Oud & Nieuw. En dat was me wat! Al 2 maand geleden werd ons constant gevraagd of we dan wel hier waren. Want dat was onvergetelijk! Nou, dat was het zeker! Wij naar de stad, waar ze tussen de mensen door de hele straat pagara’s leggen (100.000 klappers) en mijn god, zelfs met oordoppen en een t-shirt voor de rook was het HARD! Maar het was gezellig! Een soort Koninginnedag met veel muziek, mensen en gezelligheid maar dan met vuurwerk! Eind v/d middag ben ik met een aantal meiden naar huis geweest om ons op te frissen en klaar te maken voor het nieuwe jaar. Om 20.00 nog met pap & mam en Teun gebeld, en de vriendinnetjes gesmst, want ja: daar was het al Nieuwjaar! Bij Zus & Zo hebben we buiten feestgevierd! Het nieuwe jaar hebben we maar goed ingeluid en ja er waren zelfs oliebollen te verkrijgen!

1 januari hadden we kaartjes voor een DJ feest en ook the partysquad kwam langs! Het duurde even (2.5 uur wachten) maar rond 1.30/2.00 uur kwamen ook de Surinamers binnen en hebben we er een mooi feestje van gemaakt! Tijdens het uitgaan kwam er laatst een kerel naar me toe (2.00 meter en flink breed) met de vraag of ik wel goed verzekerd was. Dat als klein blond meisje in het grote Suriname met overvloed aan mannen. Voordat ik het wist floepte me eruit dat hij zich beter goed kon verzekeren, maar de mannen blijven hier bijzonder. Het maakt ze niet uit hoe je eruit ziet, als je maar een vrouw bent. Het woord liefde kennen ze hier volgens mij ook niet. Of het heeft hier duidelijk een andere betekenis… Maar gelukkig voor mij staat er op Schiphol een blanke blonde kerel te wachten!

Na alle feestdagen was het ook tijd voor mijn opdracht. Inmiddels ben ik er hard mee bezig geweest en kon ik het opsturen voor feedback. Gelukkig hoefde ik weinig aan te passen en ook het eindgesprek is geweest. Dus het is nu helemaal af en goedgekeurd!! Woehoeee!

Dat was niet het enige feestje, want ook ik werd hier officieel volwassen en 21. ’s Avonds jarig geworden tijdens het Surinaamse uitgaansleven. Lekker gedanst en meegezongen (ja ik ben mijn stem weer kwijt). En ’s ochtends getrakteerd op een ontbijtje op bed door Laura en Sharon, super lief!! Verwend met cadeautjes (zelfs vanuit Nederland hadden mn ouders stiekem hier wat achtergelaten, superleuk!) ’s avonds met een aantal meiden lekker uiteten geweest en gesmuld van de heerlijke hartige taart, een mini muffin (we moesten hem even zoeken op ons bordje), en rosé.
Jaa, toen was ik volwassen. Iets waar de groep met smart op zat te wachten dat ik me ook zo zou gedragen. Helaas is ze dat nog niet helemaal gelukt. Al heb ik wel een maatje gevonden. Ik zou haar naam niet noemen, Lisette ahum.. haha!

Wauw, wat kan 4 maand lang duren, maar ook ontzettend snel gaan! Over 2 weekjes is het al zover. 27 januari om 7.00 sta ik al op schiphol. OH NOH! Maar gelukkig eerst nog iets fijns in het vooruitzicht. Volgende week zondag (20-01) gaan we naar Curacao om daar nog lekker aan het strand te liggen en met dolfijnen te zwemmen!! Een droom die uit gaat komen!

Het idee om naar huis te gaan is wel gek. Het lijkt me zo fijn om iedereen weer te zien en te spreken en een fijn fris bed en de beschikking tot warm water. Al denk ik dat ik na een week SU en de warmte, de relaxedheid en de sfeer ook wel erg ga missen! Ai ai.

Voor nu ga ik hier nog even flink genieten van de laatste dagen hier!
Succes met overwinteren en tot snel!!

Bigi Brasa, Lotte

  • 11 Januari 2013 - 22:06

    Gerda:

    Hoi lotte
    Wat gaat de tijd snel, al bijna 4 maanden, en ook nog volledig volwassen geworden !!!!???.
    Geniet vooral van de laatste week vakantie ,veel plezier en een goede reis terug .
    Tot ziens in Nederland .
    Groetjes Gerda

  • 11 Januari 2013 - 22:11

    Jet:

    ha Lotje, nog even volhouden
    komt vast goed
    Ik heb net het fotoboek van suriname klaar en besteld !
    Wij verheugen ons op je thuiskomst.
    Liefs mam

  • 14 Januari 2013 - 16:45

    Johanna:

    Hoi Lotte

    Dit is waarschijnlijk je laatste verhaal vanuit Suriname,
    maar wel weer een leuk verhaal.

    Geniet nog even van het mooie weer,
    Want over 2 weken zit je wel weer in ons koude kikkerlandje.

    Dan kun je de zomerjurkjes wel weer in de kast hangen
    En de winterjas uit de kast

    Lotte wij wensen je daar nog leuke laatste dagen en een goede reis terug

    groetjes van johanna en de rest

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

Actief sinds 11 Juli 2012
Verslag gelezen: 547
Totaal aantal bezoekers 11993

Voorgaande reizen:

27 September 2012 - 27 Januari 2013

Vier maand Suriname

Landen bezocht: