De tijd vliegt:Het verslag van de blanke Surinamer - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lotte Wesselink - WaarBenJij.nu De tijd vliegt:Het verslag van de blanke Surinamer - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lotte Wesselink - WaarBenJij.nu

De tijd vliegt:Het verslag van de blanke Surinamer

Blijf op de hoogte en volg Lotte

19 November 2012 | Suriname, Paramaribo

Lieve mensen,
Ik durf het bijna niet uit te spreken; maar we komen al zo dicht in de buurt van de 2 maand en dat betekent: de helft, de tijd gaat zó snel! En ik wil nog zoveel doen en zien. De afgelopen weken ook niet op mijn Hollandse kont gezeten (Een Surinaamse kont hoop ik hier niet te ‘kweken’ ondanks al het lekkere en vele eten.) Want ondertussen alweer 3 ‘uitstapjes / tripjes’ gemaakt:
Er stond namelijk een Dolfijnen-spot-tripje op de planning. Samen met de buren van het Saxion Enschede en ons 12en de rivier op, op zoek naar wilde dolfijnen op de Commewijne rivier! Onder het genot van een wijntje, Surinaamse snacks en gezelligheid was de tocht niet voor niets met de beste bootsman Moen: We hebben dolfijnen gezien! Niet 1 maar veel meer!

Het 2e uitstapje was een dagje op fiets naar ‘peperpot’. Samen met Laura vroeg op en met het pondje van Paramaribo naar Meerzorg gevaren en vanaf daar naar de plantage ‘peperpot’ gefietst. Een oude koffie en cacao plantage waar vroeger slaven moesten werken. Bijzonder om de 3.5km tocht langs de plantage te maken en de resten van een fabriek te zien en alle bomen/planten/vogels etc. Helaas was het toilet nogal primitief: net als vroeger; Een hokje met hartje en een gat in de grond met een soort deksel. Maar na een ‘mentale voorbereiding’ en ondersteuning van Laura dat ook weer meegemaakt! Een geslaagde fietstocht en alleen al de rust als je in Meerzorg aankomt: geen enkel geluid van de stad!

De 3e trip was de Brownsberg en een dagje Ston Eiland! Ik weet niet waar ik moet beginnen. Ik ga het proberen kort te houden en bekijk de foto’s maar het wat in ieder geval super! Een bustocht die prima te doen was, totdat we de berg opreden. Een hele smalle steile weg, met zicht op het ravijn. Ai ai ai, De terugweg bleek de weg inderdaad niet zo veilig: Er lag een busje een paar centimeter omgekiept nog net niet in het ravijn! Ook bracht deze reis naar boven dieren met zicht mee. Heel relaxed liep er een Jaguar over het pad. Helaas zat ik schuin achterin het busje, waardoor ik het met mijn 1.62 gemist heb. Maar het mocht de pret niet drukken want het uitzicht van de Brownsberg is fantastisch! Toch kwamen we ook voor de Irene vallen: een heftige afdaling (met schoenen zonder profiel zeker) dus 3 keer raden wie midden in de jungle vol onderuit ging: Lotte! Nadat mijn benen bleven trillen van inspanning en het zweet van mijn hoofd in mijn schoenen lekte kunnen genieten van de waterval. In de bikini onder de koude waterval stralen!! Daarna moesten we weer naar boven klimmen. Lichamelijk minder zwaar, maar conditioneel een tegenvaller rond 14.00 op het heetst van de dag in 36 graden zon en met niet al te veel water. Na die tijd heerlijk geluncht en genoten van de apen, een slang, trompetvogels, boskippen, een Surinaams konijn en felblauwe vlinders!

Het 2e deel van de trip bestond uit een overnachting op Ston Eiland. Het eiland maakt deel uit van één van de 100en eilandjes daar. De rest is ondergelopen door het maken van het stuwmeer. Het ondergelopen deel is zo groot als de provincie Utrecht en het is 15km. Diep. Toch steken er na 40 jaar 1000en boomstronken uit wat Ston Eiland zo magisch maakt! ’s Avonds de zondondergang en daarna een gigantische sterrenhemel!! Zoiets moois heb je in Nederland door de vervuiling en het licht niet. Voordat we ons bedje indoken na een Surinaams Saoto soepje en bakabana (gebakken banaan) kennis gemaakt met de boskakkerlak GADVER!! Om 6.00 op om de zonsopgang te bewonderen en daarna een tochtje met de boot maken. Aangemeerd bij een onbewoond eilandje waar we heerlijk gerelaxed hebben en waar iedereen goed verkleurd is! Bij terugkomst maar vroeg naar bed na een topweekend!

Behalve tripjes ben ik ook druk bezig met het project! Ons plan van aanpak is goedgekeurd. Maar bijzonder om te zien dat de feedback in Suriname wel heel anders gegeven wordt dan vanuit Nederland! Ook druk bezig met het aanpassen van mijn twee thema’s! Ik had ze opgestuurd voor feedback en ben ze nu weer aan het aanpassen en hoop dat het hierna goedgekeurd wordt en ik mijn nieuwe thema kan gaan ontwikkelen!
De weg naar het kantoor (1 x in de week á 1x in de 2 weken) verloopt meestal soepel. Tot de dag dat Laura druk bezig was met haar camera een filmpje aan het maken totdat spontaan haar hele trapper met pedaal langs mij heen vloog! Gelukkig kwam er een lange chinees met hamer die hem er weer aangetimmerd heeft. Wel waren we bang dat haar hele fiets van ellende in elkaar zou storten: hij begon toch te meppen met dat ding! Ach, ondertussen fietst ze weer :)

Niet alleen de fiets, ook het vliegtuig komt in dit stukje voor: Onze begeleider uit Nederland kwam langs en dat ging niet zomaar voorbij. Hij zou hier 50 worden! Dat hebben we maar gevierd met een bonte avond waar ik Bonnie St. Claire mocht spelen bij het liedje van ‘Dokter Bernhard’ en als ‘Blanke Surinamer’ bij het liedje: Kleine wasjes, grote wasjes! Een gezellige avond met heerlijke BBQ die 2 koks voor ons klaargemaakt hadden. Als cadeau gingen we op de partybus met muziek en Chillers door de stad met muziek!

Toch kwam na alle zonneschijn en het temperatuurtje van 36 graden ook het dipje tevoorschijn. Voor mijn gevoel woon je samen met 5 meiden (in het weekend met 7) en is het niet echt een ‘op kamers’ gevoel: je overlegd alles en doet alles samen, wat me even deed verlangen aan mijn eigen bedje (die fris ruikt), privacy, familie, vrienden, etc. Plus het feit dat ik besef dat het voor je eigen persoonlijke leerdoelen een heel proces is, waar ik nu midden in zit! Maar het is goed om ook dat te beseffen en te ervaren! Daar worden we alleen maar sterker van! Na een paar lieve skype-gesprekken met thuis en Teun kwam er een super lief opkikkertje: Een dvd van Acda en de Munnik met alle liedjes en het theaterprogramma!!
Dat was niet alles want: Silke komt definitief voor 3 weken langs! Oh ik was al zo blij en nu als ‘kers op de taart’ kreeg ik te horen dat ze vanuit Nederland een verassingtrip gepland heeft! Dus van 4 tot 6 december gaan we hier in Suriname ergens naar toe waar ik geen weet van heb! Te lief!! Ik kijk ontzettend uit naar haar komst!! Mezelf bij de supermarkt getrakteerd om dat te vieren en eindelijk een heerlijke fles rosé gevonden! Waar ik al een aantal avondjes van genoten heb.

Hieronder het Lotte journaal in 30 regels van 19-10-12 tot 19-11-2012
Kort nieuwtje 1:
Gevecht met mug in mijn klamboe ‘s nachts. Uitslag: verloren. Stand: 8 bulten voor Lotte 0 levens verloren gaan voor de mug die nog rondvliegt..
Gevecht met kakkerlak voor mijn deur beter resultaat. Het beest verlammen met haarlak lukte me niet, na 5 minuten kroop het weer verder. Toen maar met een oud tijdschrift geplet, en alles goed schoongemaakt en geveegd (anders kunnen in de resten kakkerlak alle eitjes nog uitkomen)

Kort nieuwtje 2:
Bij gebrek aan ligstoelen + het feit dat je als je in zon zit je rug wit blijft: wordt in huize Wilfred wekelijks het hele bankstel naar buiten gesjouwd en in het zonnetje gezet. Jaa die mooie houten designer bank wat na 3 minuten zeer aan je kont doet!

Kort nieuwtje 3:
Tom heeft Pups gekregen: Sammie, Sjoerd, Sjors en Sjakie! De schatjes! Helaas is er al één weggeven en kun je zie hier ook niet echt aaien!

Kort nieuwtje 4:
Helaas bij gebrek aan een raam en frisse lucht in mijn kamer stinkt mijn andere matras ook weer een uur in de wind en naar een andere kamer verhuizen was ook niet echt een vooruitgang. Dus nu 1 á 2 x in de week mijn matras de hele dag luchten en sprayen met vanille spuitbussen en citroenkaarsjes..

Kort nieuwtje 5:
Inmiddels ben ik met Salsa gestopt, In mijn Twentse en Wesselinkse lichaampje zit geen salsa talent verborgen, maar ook de manier van lesgeven kon ik me niet echt in vinden! Een aantal gaat wel door; dus die uurtjes geniet ik van de rust in het huis, bepaald geen straf.

Kort nieuwtje 6:
Een heerlijk avondje terras gehad bij ’t Vat met de ‘Carribian Paradise’ cocktail en stiekem bitterballen en halve frikandel naar binnen werken! Nog nooit zo van de Hollandse snack genoten.

Kort nieuwtje 7:
Tijdens Divali een Hindoestaanse feestdag met een lichtjesoptocht (die hebben we helaas gemist) wel het heerlijke schaafijs uitgeprobeerd. Gewoon een groot blok ijs, wat in een bekertje wordt gepropt en daar wordt siroop overheen gedaan! Yummiee

Kort nieuwtje 8:
inmiddels zwemmen we geregeld bij Zwembad Vos. Heerlijk om baantjes te zwemmen óf om te chillen met een ‘chiller’. (dit aangezien bij Zwembad Zin nogal ruige afterparty’s worden gehouden waar je nog net niet spontaan zwanger van wordt, van alles wat in het water blijft hangen .. Ieehlll en wij maar denken: ach, in Suriname is het zwembad gewoon niet zo schoon en zwommen we er de eerste keer doodleuk doorheen!

Afsluitend nieuwtje 9:
We zijn uiteten geweest bij JIJI, met uitzicht over zee! Bijzonder mooi! Bleek er ook nog allemaal vuurwerk afgestoken te worden, wat weerspiegelde in het water; genieten! Het markoesa sapje uitgeprobeerd van een zoete vrucht en waar elke vrouw gelukkig van wordt: chocolade cake met ijs als toetje!

Overleven jullie de winterse temperaturen? Verder nog roddels en nieuwtjes in Nederland? Hou me op de hoogte! 
Bigi Brasa, Lotte

  • 20 November 2012 - 02:55

    1 Van Je Buurvrouwen:

    je bent een toppertje!

  • 20 November 2012 - 13:18

    Mam:

    Super verhaal weer, wat een belevenissen!
    Ik ben bijna jaloers, behalve de temp. das mij net iets te warm!
    Jij en die insecten, ik vind het maar knap!
    Blijf leuke dingen doen, deze ervaringen pakken ze je nooit meer af !!
    Wij genieten op afstand mee, vooral de foto's mooi, mooi!
    liefs


  • 20 November 2012 - 14:28

    Marieke:

    Hey Lotte!

    Ik herken het precies, miste ook af en toe een beetje privacy in Mexico en heb het ook af en toe wel moeilijk gehad, maar ben er denk ik ook sterker uit gekomen :-) Dus lekker over je heen laten komen, en verder vooral heel veel genieten!!! Het is een bijzondere ervaring die je nooit weer vergeet!
    Je verhalen zijn trouwens erg leuk om te lezen en de uitstapjes klinken goed :-) Heel veel plezier nog!
    Liefs je nichtje Marieke

  • 20 November 2012 - 14:47

    Silke:

    Wauw Lotte, wat een belevenissen in twee maanden (ja echt langer ben je er nog niet). Echt heel erg leuk! Hoe meer ik van je lees, hoe meer ik denk: jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa daar ga ik naar toe! En wat een prachtige plaatjes: Echt super super super mooi! Tot over 11 dagen!

    Dikke knuffel & dikke kus!
    Liefs, Silke

  • 20 November 2012 - 15:02

    Erna:

    Jeeeeeeeeeeeeetje wat een verhaal weer. Blijf vooral genieten daar, maar dat doe je wel. En gezellig dat Silke bij je komt. Geniet er van samen!!! Tot nu toe overleven we de winter nog wel hoor. Als het kouder wordt gooien we gewoon een klos hout meer in de kachel.
    Groetjes Paul en Erna

  • 20 November 2012 - 15:26

    Gerda :

    Hoi lotte

    Wat een super mooi en lang verhaal weer ,echt leuk om te lezen ,en leuk dat Silke je komt verrassen ,zij heeft het ook verdiend ,na de studie heel goed te hebben afgerond ,December was in Suriname ook echt een feestmaand (aldus onze Surinaamse buren ). geniet ervan , maar volgens de verhalen en foto,s lukt dat best .
    We komen hier nog goed weg met de weersomstandigheden ,nu nog 11 graden buiten en een zonnetje ,,en de sneeuwbuien wachten tot eind januari als jij terug bent ,kun jij ook nog even genieten van de winter !!!!! Tot de volgende keer dan maar weer !!!,dan krijgen we een verslag van jou en Sike samen .
    Groetjes Gerda


  • 20 November 2012 - 19:20

    Je Broertje:

    Mooi verhaal lot, haha veel plezier nog gr Jasper

  • 20 November 2012 - 20:37

    Oom Henk:

    Hai Lotte

    Je maakt wel heel veel mee daar in suriname.
    Maar Lotte breng je nog een van die mooie hondjes mee ?? ( leuk toch! )
    Lotte als de verhalen steeds langer worden krijg ik in het vervolg s avonds koude koffie
    nadat ik klaar ben met lezen.
    Geniet die laatste 2 maanden nog maar.
    ps. ik heb niet zoveel korte nieuwtjes als jij.
    Groetjes uit Lattropicana

  • 23 November 2012 - 12:01

    Fam. Heupink:

    Hallo Lotte en andere hardstuderende lotgenoten,
    zo we hebben de verhalen weer doorgelezen.Ja daar moet je even de tijd voor nemen, maar heel leuk.
    Fijn dat Silke bij jou komt,kun je je zus ook nog even heerlijk pesten want dat zul je ook wel missen ;) !! Ga er lekker van genieten en ook groetjes voor Silke.
    Groeten van ons uit het koude-natte Ootmarsum, geniet dus nog maar goed van de zon. Fam Heupink en een dikke poot van sjors

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

Actief sinds 11 Juli 2012
Verslag gelezen: 706
Totaal aantal bezoekers 11994

Voorgaande reizen:

27 September 2012 - 27 Januari 2013

Vier maand Suriname

Landen bezocht: